BIRD LEIDT WERELDKAMPIOENSCHAP FORMULE E NA HISTORISCHE ZEGE IN NEW YORK

• Sam Bird, piloot van Jaguar Racing, schrijft geschiedenis door de ABB New York City E-Prix voor de derde keer te winnen. Bird reed van start tot finish aan de leiding
  • Na de kwalificaties bezette Jaguar Racing de eerste startrij, met Sam Bird in polepositie en Mitch Evans in tweede positie
  • Voor Evans eindigde de race in mineur. In de slotfase tikte hij de muur aan en viel hij terug van de tweede plaats om uiteindelijk als dertiende te finishen
  • Sam Bird staat weer bovenaan het pilotenklassement, terwijl teamgenoot Mitch Evans opschuift naar de achtste plaats
  • Jaguar Racing staat derde in het teamklassement, slechts vijf punten achter Envision Virgin Racing
  • Jaguar Racing keert voor het eerst in 17 jaar terug naar zijn thuisland voor rondes 12 en 13 van het Wereldkampioenschap ABB FIA Formule E. De double-header vindt over twee weken plaats op zaterdag 24 en zondag 25 juli 2021

New York City, Verenigde Staten van Amerika, 13 juli 2021 – Sam Bird, piloot van Jaguar Racing, schreef zondag geschiedenis door de ABB New York City E-Prix voor de derde keer te winnen. Hij reed van start tot finish aan de leiding. De Brit is de enige piloot die drie keer op hetzelfde circuit won in de geschiedenis van de Formule E. Hij staat nu opnieuw aan de leiding in het wereldkampioenschap voor piloten.

Voor het eerst in de Formule E-geschiedenis van het team bezette Jaguar Racing de eerste startrij met Sam Bird in polepositie en Mitch Evans in tweede positie, nadat beide piloten de Super Pole hadden veroverd in de straten van Brooklyn. Na zijn crash in de vrije oefenritten werd het voor de mecaniciens en ingenieurs van Bird een race tegen de klok om zijn Jaguar I-TYPE 5 gerepareerd te krijgen. De Brit beloonde het team vandaag door 29 op 30 te scoren en door ook de polepositie te veroveren.

De kans op een één-tweetje vervloog toen Mitch Evans, die zich moest verdedigen tegen Nick Cassidy van Envision Virgin Racing, in de laatste paar minuten van de race de muur aantikte en naar de finish moest strompelen. Hij eindigde als dertiende.

Sam Bird staat terug bovenaan het klassement, terwijl teamgenoot Mitch Evans nu achtste staat. Jaguar Racing staat derde in het teamklassement, slechts vijf punten achter Envision Virgin Racing met nog vier rondes van het kampioenschap te gaan.

James Barclay, Team Director van Jaguar Racing, zei: “Het was een fantastische dag tijdens de ABB New York E-Prix. Vandaag hebben we ons eigen stukje geschiedenis geschreven door de eerste startrij te bezetten met Sam en Mitch. Beide piloten eindigden op kop in hun groepskwalificaties en veroverden de Super Pole alvorens fantastische rondjes te rijden. De race zelf was een geweldige prestatie van Sam en het team. Ze reden van start tot finish aan de leiding. Alles ging goed voor Mitch, hij controleerde zijn voorsprong op Nick Cassidy, maar toen raakte hij jammer genoeg de muur. De achterwielophanging brak, waardoor hij uit de punten viel, pijnlijk dicht bij de finish. Het is een bitterzoet gevoel, maar Sam heeft weer de leiding in het pilotenkampioenschap. We vechten weer mee om de titel. We gaan dit momentum benutten in Londen, over slechts twee weken, en kunnen niet wachten om voor het eerst op thuisbodem te racen voor Jaguar Racing in de Formule E.”

Sam Bird, #10 Jaguar Racing-piloot, zei: “Wat een dag vandaag! We scoorden 29 op 30, dus ik kan niet gelukkiger zijn. Ik ben op dit moment zo blij en trots op mijn team. Na zaterdag is dit alles wat we nodig hadden, het voelt zo goed. Bedankt aan iedereen bij Jaguar Racing. Ik kan niet wachten op Londen.”

Mitch Evans, #20 Jaguar Racing-piloot, zei: “Ik wacht al zo lang op een race als deze en heb het hier in New York verknald. Ik had veel rotatie vooraan en kreeg het in één bepaalde ronde niet goed. Dat is genoeg om je dag te verpesten. Ik ben echt, echt ontdaan. Dit doet veel pijn, maar ik wil Sam van harte feliciteren. We kijken nu uit naar Londen, waar ik weer punten hoop te scoren.”

Jaguar keert voor het eerst in 17 jaar terug naar het Verenigd Koninkrijk voor rondes 12 en 13 van het Wereldkampioenschap ABB FIA Formule E. De double-header vindt over twee weken plaats op zaterdag 24 en zondag 25 juli 2021.

- Einde -

Jaguar_Racing_Season_Seven_Post_Race_Persbericht.pdf

Voor meer informatie over Jaguar Racing kunt u contact opnemen met:

Emily Hogg, Global Brand & Partnerships Officer, Jaguar Racing
Tel.: + 44 (0) 7384 532 605