F-TYPE VIERT 75 JAAR SPORTWAGENS VAN JAGUAR EN ZIJN LAATSTE MODELJAARUPDATE

• F-TYPE 75: Ter gelegenheid van het laatste modeljaar van F-TYPE en 75 jaar Jaguar sportwagens in 2023, kunnen klanten kiezen voor de speciale reeksen ​
    F-TYPE 75 of F-TYPE R 75, aangedreven door Jaguars 5.0 V8-compressormotor met respectievelijk 331 kW/450 pk en 423 kW/575 pk, zowel in de koetswerkversies Coupé als Convertible
  • Uitgekiende exclusiviteit: Met hun unieke designelementen voor het interieur en exterieur, royale specificaties en de lakoptie in de metaalkleur Giola Green zijn de speciale reeksen een passend eerbetoon aan de prestaties van verbrandingsmotoren voordat Jaguar vanaf 2025 een zuiver elektrisch, modern luxemerk wordt
  • Intuïtieve, bruikbare prestaties: Het gamma krachtige en reactieve motoren van de F-TYPE omvat vier- en achtcilinders met vermogens van 221 kW/300 pk tot 423 kW/575 pk, voor een uitzonderlijk rijplezier en een onmiskenbaar geluid
  • Uitzonderlijke wendbaarheid: De F-TYPE biedt een boeiende, meeslepende ervaring en reageert onmiddellijk en intuïtief op elke bestuurdersinput
  • De eerste leveringen aan klanten beginnen vanaf januari 2023 – het jaar waarin 75 jaar sportwagens van Jaguar wordt gevierd. De Jaguar F-TYPE is in België beschikbaar vanaf € 72.900 en de Jaguar F-TYPE 75 vanaf € 106.600 Voor meer informatie kunt u terecht op www.jaguar.be

Dinsdag 11 oktober 2022, Antwerpen – De Jaguar F-TYPE is de ultieme Jaguar-sportwagen die afstamt van een rijke, 75 jaar lange bloedlijn met enkele van de meest iconische modellen ooit gebouwd.

In coupé- of cabriovorm biedt de F-TYPE een perfect evenwicht tussen intuïtieve prestaties en rijplezier dankzij een gespierd, assertief design en een interieur dat zich onderscheidt door luxueuze materialen, nauwgezet vakmanschap en verfijnde details.

Voor het laatste modeljaar, dat vanaf begin 2023 beschikbaar is, werd het gamma eenvoudiger en meer gefocust, zodat klanten gemakkelijk hun perfecte F-TYPE kunnen kiezen. De wagen oogt doelgerichter en assertiever dan ooit, met standaard 20"-velgen op alle modellen en discrete detailwijzigingen zoals de wielcenters en het radiatorrooster, die nu zwart zijn in plaats van rood. Ook hebben het R- en R-Dynamic-logo nu zwarte en grijze accentkleuren in plaats van rood en groen.

Ter gelegenheid van het laatste modeljaar van de F-TYPE en 75 jaar Jaguar sportwagens, kunnen klanten kiezen voor de nieuwe speciale reeksen F-TYPE 75 of ​
F-TYPE R 75. Deze onderscheiden zich door unieke designelementen voor het interieur en exterieur, zorgvuldig uitgekiende specificaties en – uiteraard – de 5.0 V8-compressormotor van Jaguar die synoniem is met de F-TYPE. Deze exclusieve modellen zijn een passend eerbetoon aan de prestaties van de verbrandingsmotor voordat Jaguar vanaf 2025 een zuiver elektrisch, modern luxemerk wordt.

Matthew Beaven, Chief Designer Exteriors bij Jaguar Land Rover, verklaarde: “Al 75 jaar lang staat Jaguar bekend om zijn uitzonderlijke sportwagens, die prestaties, wendbaarheid en maximaal rijplezier bieden. De speciale reeksen van de F-TYPE blijven trouw aan deze principes en voegen unieke designdetails toe aan het interieur en exterieur om dit erfgoed te vieren voordat Jaguar vanaf 2025 een zuiver elektrisch merk wordt.”

Design

De Jaguar F-TYPE oogt even spectaculair als altijd en is de ultieme Jaguar-sportwagen met een rijke bloedlijn die 75 jaar teruggaat. De krachtige proporties van de tweezitter met motor voorin – met zijn lichte, stijve aluminium koetswerkstructuur – zijn onmiddellijk herkenbaar en de gefocuste en assertieve uitstraling verwijst naar de vloeiende vormen van Jaguars rijke sportwagenerfgoed, dat begon met de XK120 – die in 1948 werd gelanceerd als ‘s werelds snelste productiewagen.

Uiterst fijne led-koplampen met standaard Pixel-technologie, gekalligrafeerde dagrijlichten met ‘J’-signatuur en dynamische richtingaanwijzers accentueren visueel de breedte en laten het prestatiepotentieel van de wagen vermoeden. Ze vormen een perfect geheel met het 'vloeibaar metalen' oppervlak van de schelpvormige motorkap, die elegant naar achteren loopt en geïnspireerd is op iconische modellen zoals de C-type en D-type.

Uniek voor de F-TYPE 75 en F-TYPE R 75 zijn de discrete logo's op de voorste spatborden, die het onmiskenbare silhouet van de F-TYPE weergeven.

Als onderdeel van het uitgekiende, vereenvoudigde aanbod voor klanten wordt elke F-TYPE van het gamma voortaan standaard aangeboden met een modelspecifieke 20"-velg. De F-TYPE 75 en R 75 bieden de keuze tussen respectievelijk vijfspakige velgen in Gloss Black en 10-spakige velgen in Gloss Black & Contrast Diamond-afwerking.

De heupen achteraan accentueren de inherent spectaculaire, doeltreffende vorm van de ​
F-TYPE, en vloeien verder naar onderen, naar ranke LED achterlichten met 'Chicane'-signatuur. Aandrijflijnspecifieke uitlaatpijpen steken uit de diffuser achteraan, en laten er geen twijfel over bestaan dat de F-TYPE bedoeld is om sterke prestaties neer te zetten. De modellen met viercilindermotor hebben een enkele centrale uitlaatpijp, terwijl de F-TYPE 75 met 331 kW/450 pk en de F-TYPE R 75 V8 met 423 kW/575 pk herkenbaar zijn aan de vier uitspringende uitlaten – de laatste met subtiel geëtst R-logo.

Het op de bestuurder gefocuste interieur van de F-TYPE is een uitgepuurde uitdrukking van de elegantie en de prestaties van de wagen. De combinatie van Jaguar-vakmanschap, exquise details en rijke materialen en afwerkingen resulteert in een sterker gevoel van luxe en sportiviteit.

De '1+1'-cockpit is uitgerust met een configureerbaar Interactive Driver Display van 12,3" met verschillende weergavethema's. Zoals het een echte sportwagen betaamt, wordt de standaardmodus gekenmerkt door een grote centrale toerenteller.

Het instrumentenbord en de verlichting van de versnellingspook zijn subtiele verwijzingen naar het karakter en het prestatiepotentieel van de F-TYPE. Ze onderstrepen digitaal het mechanische spektakel van de pulserende rode 'hartslag' van de startknop en de centrale ventilatieroosters die uit het dashboard naar boven komen.

De modellen F-TYPE 75 en R 75 onderscheiden zich door het unieke silhouetmotief op de middenconsole Engine Spin en de roestvrijstalen drempelplaatjes, terwijl het Interior Black Pack nog een subtiele verbetering is.

Lichte 'slimline'-zetels – in Sport- of Performance-uitvoering, met de laatste standaard op de F-TYPE 75 en R 75 – combineren een ergonomisch geoptimaliseerde vorm met een voortreffelijk comfort, dat nog verder verhoogd kan worden met verwarming en koeling. Hoogwaardige materialen als Windsor-leder – standaard op de speciale reeksen – creëren een extra toets van luxe, aangevuld met details als het gestikte monogrampatroon (dat ook op de deurbekleding terugkomt, met de optie Extended Leather Upgrade) en de Jaguar Leaper of R-logo's op de hoofdsteunen. De suède hemelbekleding in Ebony – eveneens standaard op de F-TYPE 75 en R 75 – verfraait het interieur nog verder.

Comfort en rijgedrag

De F-TYPE blijft nieuwe normen vestigen voor echt meeslepende, boeiende en bestuurdergerichte sportwagens. ​ De voor- en achterwielophanging met dubbele wishbones, de nauwgezet afgestelde elektrische stuurbekrachtiging (EPAS) en Torque Vectoring by Braking staan garant voor een uitzonderlijke wendbaarheid en een sterk verbonden gevoel. Die eigenschappen zijn cruciaal voor de onmiddellijke en intuïtieve respons van de auto op elke bestuurdersinput.

Het chassis van de F-TYPE 75 en R 75 wordt nog versterkt door gewrichten achteraan, gegoten in licht, stijf aluminium, die samen met de grotere wiellagers het contactoppervlak van de banden precies controleren en zo een nog meer verbonden stuurgevoel creëren. Voor de R 75 werd dit hoofdkenmerk nog verder geoptimaliseerd dankzij de hertekende bovenste kogelgewrichten, die de camberstijfheid en spoorstijfheid aanzienlijk verhogen. Beide modellen beschikken ook over een elektronisch actief differentieel (EAD) om de tractie te optimaliseren.

De automatisch inschakelende vierwielaandrijving met Intelligent Driveline Dynamics (IDD) – beschikbaar op de F-TYPE 75 en standaard op de R 75 – verbetert de tractie en het rijgedrag – op alle ondergronden en bij alle weertypes – en behoudt het typische achterwielaangedreven gevoel en de evenwichtige wegligging van de F-TYPE.

Alle F-TYPE-viercilinders met 300 pk gebruiken minutieus afgestelde schokdempers met enkele buis om het comfort en weggedrag te verzekeren dat deze modellen hun unieke karakter geven, terwijl de F-TYPE 75 en R 75 zijn uitgerust met Jaguars Adaptive Dynamics-systeem met Configurable Dynamics. Met zijn elektronisch gestuurde, continu variabele schokdempers optimaliseert Adaptive Dynamics het comfort bij lage snelheden en de controle bij hoge snelheden, terwijl Configurable Dynamics de bestuurder in staat stelt om de stijfheid van de ophanging, het stuurgewicht, de gasrespons en de schakelovergangen aan te passen.

Elke F-TYPE in het gamma is uitgerust met opvallende 20"-velgen. Alle versies bieden de keuze uit een standaardversie en drie optionele uitvoeringen, waaronder gesmede velgen voor de R 75. Zoals het zijn positie als vlaggenschip van het F-TYPE-gamma betaamt, beschikt de R 75 over bredere, speciaal ontwikkelde Pirelli P Zero-banden – 265/35/ZR20 vooraan en 305/30/ZR20 achteraan – om een uitzonderlijke grip te verzekeren.

De F-TYPE R 75 kan worden uitgerust met Jaguars koolstofkeramische matrixremsysteem (CCM). Met schijven van 398 mm vooraan en 380 mm achteraan en eendelige remzadels met respectievelijk zes en vier zuigers en een opvallende, gele afwerking, staat dit systeem garant voor uitmuntende remprestaties met een uitzonderlijke weerstand tegen fading.

Aandrijfgeheel

Het gamma krachtige en reactieve motoren van de nieuwe F-TYPE omvat vier-, zes- en achtcilinders met vermogens van 221 kW/ 300 pk tot ​ 423 kW/575 pk – een ongeëvenaard ruime keuze in dit segment. Al deze krachtbronnen worden gekoppeld aan de Quickshift-achttrapsautomaat met volledig manuele bediening dankzij de SportShift-versnellingshendel en de hendels op het stuurwiel. Alle motoren worden gebouwd in het Engine Manufacturing Centre van Jaguar Land Rover in het Britse Wolverhampton.

De 221 kW/300 pk sterke 2.0-viercilinder-turbomotor uit de Ingenium-familie, die enkel met achterwielaandrijving wordt aangeboden, levert zijn maximumkoppel al bij 1.500 t/min en biedt een uitzonderlijke gasrespons over het hele toerentalbereik. Ook verzekert hij de prestaties die u van de F-TYPE verwacht, zoals een sprint van 0-100 km/u in amper 5,9 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.

De 331 kW/450 pk sterke V8-compressormotor verzekert van zijn kant bruikbare en meeslepende prestaties en geeft zijn maximumkoppel van 580 Nm vrij vanaf 2.500 t/min. Deze motor, die verkrijgbaar is op de F-TYPE 75, biedt de keuze tussen vierwielaandrijving met Intelligent Driveline Dynamics en – speciaal voor de puristen – achterwielaandrijving. Beide motoren beschikken over een elektronisch actief achterdifferentieel om de tractie te optimaliseren en maken een sprint van 0-100 km/u in nauwelijks 4,6 seconden en een topsnelheid van 285 km/u mogelijk.

Voor echt uitzonderlijke prestaties in alle weersomstandigheden en op elke weg is er de ​
F-TYPE R 75. Zijn V8-compressormotor, die uitsluitend met vierwielaandrijving wordt aangeboden, levert 423 kW/575 pk en een opmerkelijk koppel van 700 Nm: de standaardsprint naar 100 km/u neemt slechts 3,7 seconden in beslag, terwijl de topsnelheid elektronisch werd begrensd tot 300 km/u.

Elke motor wordt standaard gekoppeld aan een inschakelbaar actief uitlaatsysteem. Het opvallende geknetter en geplof, dat eigen is aan de F-TYPE, blijft, maar de geluiden werden nauwgezet afgesteld volgens de specifieke kenmerken van elk model. De uiterst doeltreffende, kort bij de motor geplaatste roetfilter helpt de schadelijke uitstoot te verminderen.

Klanten die voor de V8-motor opteren, beschikken tevens over de nieuwe ‘Quiet Start’-functie, die een meer subtiel en geraffineerd startgeluid laat horen. De elektrisch bediende omloopkleppen in de hoofddemper blijven dan gesloten tot ze automatisch worden geopend onder belasting en het bekende gegrom laten horen dat altijd al centraal heeft gestaan in de rijervaring van de F-TYPE. Desgewenst kan Quiet Start worden omzeild door de Dynamische modus in te schakelen of op de uitlaattoets te drukken voor u de motor start.

De eerste leveringen aan klanten beginnen vanaf januari 2023 – het jaar waarin 75 jaar sportwagens van Jaguar worden gevierd – en vormen een cruciaal moment in de geschiedenis van het merk, dat trots toewerkt naar een volledig elektrische toekomst vanaf 2025.

Het Jaguar F-TYPE-gamma modeljaar 2024 (marktafhankelijk) wordt gebouwd in de fabriek van Castle Bromwich (Verenigd Koninkrijk) en bestaat uit de:

• F-TYPE R-Dynamic: 221 kW/300 pk sterke viercilinder; achterwielaandrijving
  • F-TYPE 75: 331 kW/450 pk sterke V8; achterwielaandrijving en vierwielaandrijving ​ ​ ​ ​ ​
  • F-TYPE R 75: ​ 423 kW/575 pk sterke V8; vierwielaandrijving

De viercilinder- en V8-motoren van de F-TYPE worden gebouwd in het hypergeavanceerde Engine Manufacturing Centre van Jaguar Land Rover in het Britse Wolverhampton.

De Jaguar F-TYPE is in België beschikbaar vanaf € 72.900 en de Jaguar F-TYPE 75 vanaf ​
€ 106.600. Voor meer informatie kunt u terecht op www.jaguar.be

-EINDE-

* Alle emissie- en verbruikscijfers gelden voor de gemengde Europese WLTP-cyclus (TEL) De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Enkel voor vergelijkingsdoeleinden. De werkelijke cijfers kunnen verschillen. De verbruiks- en CO2-cijfers kunnen variëren naargelang de rijstijl, de omgevingsomstandigheden, de belasting, de gebruikte velgen en de geplaatste accessoires.

Opmerking: er is momenteel een wereldwijd tekort aan halfgeleidercomponenten. Als toonaangevende constructeur die gebruikmaakt van baanbrekende technologieën, wordt Jaguar momenteel getroffen door dat tekort, waardoor sommige beschreven voorzieningen enkel in bepaalde markten beschikbaar zijn. We werken nauw samen met de betrokken leveranciers om de problemen op te lossen en de impact op bestellingen van klanten waar mogelijk te beperken.

Jaguar_F-TYPE_24MY_Technical_Data_111022.pdf

PB_F-TYPE VIERT 75 JAAR SPORTWAGENS VAN JAGUAR EN ZIJN LAATSTE MODELJAARUPDATE.pdf

www.youtube.com/user/JaguarBELUX

M : +32 476 319 629