HISTORIC GRAND PRIX VIERT DE 60STE VERJAARDAG VAN JAGUAR E-TYPE

Zaterdag 21 augustus 2021, Antwerpen – De Historic Grand Prix, het prestigieuze evenement van Masters Historic Racing op het Circuit Zolder, viert dit weekend de 60ste verjaardag van de legendarische Jaguar E-type. Het hele weekend lang zullen verschillende exclusieve Jaguar oldtimers te bewonderen zijn en op zondag zal de jury van het Concours d’Élégance zich kunnen buigen over een aparte categorie, gewijd aan de Jaguar E-type. Ook de Jaguar F-TYPE Heritage 60 Edition, de wagen die ontworpen werd om het diamanten jubileum van de E-type te vieren, kreeg in de aanloop naar het weekend al een prominente rol.

De Jaguar E-type werd in 1961 voor het eerst voorgesteld op het Autosalon van Genève. De eerste kennismaking met het publiek was een daverend succes, en de wagen wordt door menig autoliefhebber nog steeds gezien als de belichaming van de stijl en tijdsgeest van de jaren ’60. Om het diamanten jubileum van dit icoon te markeren, kondigde Jaguar eerder al de productie van 60 Jaguar F-TYPE Heritage 60 Editions aan, een wagen die speciaal ontworpen werd om deze bijzondere verjaardag te vieren. Daarnaast werd ook de ‘E-type 60 Collection’ uitgebracht, een beperkte reeks bestaande uit zes paren van gerestaureerde ​
E-types 3.8.

E-type in de bloemetjes op Historic Grand Prix

Om de verjaardag ook op Belgische bodem onder de aandacht te brengen, zal naast de succesvolle expositie in Autoworld die nog loopt tot 29 augustus, de Historic Grand Prix op het Circuit Zolder tijdens het weekend van 21 en 22 augustus in het teken staan van de Jaguar E-type. Op vrijdag werd reeds een exclusieve line-up van Jaguar oldtimers aan de pers voorgesteld. De verschillende E-type modellen en zelfs enkele C-types – de voorloper van deze E-type – werden vergezeld door een Jaguar F-TYPE Heritage 60 Edition. Enkele van deze wagens zullen ook tijdens de rest van het jubileumweekend te bewonderen zijn.

E-type Concours

Als apotheose wordt er dit jaar tijdens het Concours d’Élégance – dat zondag plaatsvindt in de paddock – een aparte categorie voorzien, gewijd aan de Jaguar E-type. Tijdens dit Concours ligt de nadruk niet op snelheid, maar op de elegante presentatie van de deelnemende voertuigen. De jury, voorgezeten door Leo Van Hoorick, curator van Autoworld Museum in Brussel, zal de wagens beoordelen op presentatie, geschiedenis en de staat van de voertuigen. In de Jaguar E-type-klasse zullen 5 wagens strijden voor winst. De bijzonderste klassieker van alle klasses gaat naar huis met de prestigieuze prijs ‘Car of the Show’.

Amaury Nobels, Brand Manager bij Jaguar Land Rover Benelux: “We zijn erg verheugd dat we het Belgische luik van deze unieke verjaardag op het Circuit Zolder kunnen vieren tijdens de Historic Grand Prix. De E-type is voor veel mensen nog steeds het iconische Jaguar-ontwerp, en dus konden we deze verjaardag niet ongemerkt voorbij laten gaan. Het feit dat er zondag tijdens het Concours d’Élegance een speciale categorie wordt ingericht voor de Jaguar E-type, onderstreept nogmaals het unieke karakter van deze wagen, die al 60 jaar symbool staat voor luxe en elegantie.

Jaguar_Historic Grand Prix_Persbericht.pdf