IN DETAIL: DE NIEUWE JAGUAR C-TYPE CONTINUATION

Jaguar Classic produceert een beperkt aantal met de hand vervaardigde C-Types Continuations om de zeventigste verjaardag van de legendarische dubbelzege in Le Mans te vieren

• Jaguar Classic creëert een beperkt aantal nieuwe, met de hand gebouwde exemplaren van de iconische Jaguar C-Type om deze 70ste verjaardag te vieren
  • De C-Type Continuation zal officieel voor het publiek worden onthuld tijdens het jaarlijkse Concours of Elegance in het Engelse Hampton Court Palace van 3 tot 5 september 2021
  • De C-Type werd in 1951 voorgesteld – het jaar waarin hij bij zijn debuut Le Mans won – en was een baanbrekende racewagen, die de op de ruimtevaart geïnspireerde aerodynamische principes in de sport introduceerde, en later ook schijfremmen
  • De beperkte oplage van de Continuations werd minutieus onderzocht en ontwikkeld, en vervolgens gebouwd volgens de specificaties van de fabriekswagen die in 1953 de 24 uur van Le Mans won
  • Elk exemplaar heeft een zescilinder-in-lijnmotor van 3,4 liter, met drievoudige Weber carburateurs, goed voor 220 pk, en schijfremmen
  • De C-Type Continuation verschijnt op het Concours of Elegance na meer dan 1.600 km duurzaamheidstests bij hoge snelheid
  • De nieuwe online configurator brengt technische 3D CAD-gegevens tot leven en geeft potentiële klanten de mogelijkheid om hun perfecte C-Type virtueel samen te stellen: classicvisualiser.jaguar.com
  • Voor regelmatige updates van Jaguar Classic, inclusief de evolutie van de nieuwe ​
    C-Types, volgt u de officiële account @Jaguar.Classic op Instagram.

Donderdag 2 september 2021, Antwerpen: Jaguar Classic brengt een strikt beperkte reeks nieuwe C-Type Continuations tot leven om het erfgoed van het iconische model in de autosport te vieren, 70 jaar nadat hij voor het eerst naar de overwinning reed in de 24 uur van Le Mans. De historische auto maakt op vrijdag 3 september zijn publieksdebuut op het prestigieuze Concours of Elegance in Hampton Court Palace.

De C-Type Continuation wordt met de hand gebouwd bij Jaguar Classic Works in Coventry, volgens de specificaties van de ‘fabrieks’-C-Types uit 1953 die dat jaar de 24 uur van Le Mans domineerden, de tweede zege in Le Mans voor de C-Type opleverden en een vervolg breiden aan de zegereeks voor het merk.

Het team van Jaguar Classic heeft de geschiedenis van de C-Type nauwgezet onderzocht voor de veeleisende specificaties van de Continuation en brengt het erfgoed van Jaguar tot leven met behulp van moderne technologie en technische expertise, inclusief het gebruik van dezelfde authentieke technieken en bouwmethoden als in die tijd.

Dan Pink, Director van Jaguar Classic, vertelde: “De C-Type is een van de meest iconische auto’s uit de gerenommeerde racegeschiedenis van Jaguar en werd bestuurd door enkele van de meest bewonderde coureurs uit de geschiedenis. De C-Type Continuation houdt het iconische en geavanceerde design van Malcolm Sayers in leven dankzij de eerste toepassing van 3D CAD-tekeningen door Jaguar Classic, waarbij het erfgoed op het gebied van design en autosport wordt gecombineerd met de allernieuwste engineeringtools.”

De C-Type was een visie van Malcolm Sayer, de legendarisch designer van Jaguar Cars, aerodynamicus, technisch wonderkind en kunstenaar. De racewagen trad oorspronkelijk vanaf 1951 aan in wedstrijden en behaalde al meteen een overwinning in Le Mans. Zijn baanbrekende gladde vorm hielp de winnende coureurs Peter Walker en Peter Whitehead aan een gemiddelde recordsnelheid van 150,466 km/u (93,495 mph).

De C-Type is echter vooral opmerkelijk door het eerste gebruik van schijfremmen vanaf 1952. Ze werden ontwikkeld in samenwerking met Dunlop, en samen met verbeteringen aan de motor en de ophanging zorgden ze ervoor dat de C-Types de 24 uur van Le Mans in 1953 domineerden, met een eerste en tweede plaats en een verbluffende gemiddelde recordsnelheid van 170,3 km/u (105,841 mph). Voor het eerst werd de race afgewerkt met een gemiddelde van meer dan 161 km/u (100 mph).

De roemrijke autosportgeschiedenis van de C-Type

De originele C-Type was beroemd om zijn vloeiende en aerodynamische vorm, ontworpen door Malcolm Sayer, die in 1950 door William Lyons was aangeworven. De C-Type, die oorspronkelijk de naam XK120C kreeg en die iconische auto ook als basis had, zou uitgroeien tot een van de belangrijkste auto’s uit de racegeschiedenis van Jaguar.

Voor de C-Type werden de motor, transmissie en ophanging van de XK120 gebruikt, terwijl Malcolm Sayer het vloeiende en aerodynamische koetswerk ontwierp en daarbij optimaal gebruik maakte van zijn ruime ervaring in engineering en aerodynamica in de lucht- en ruimtevaartindustrie. Met ingewikkelde wiskundige formules om driedimensionale curves te creëren maakte Sayer gebruik van zijn unieke artistieke talenten en kennis van de aerodynamica om de C-Type te produceren. Hij bracht het exotische ontwerp tot leven met geavanceerde berekeningen.

12 medewerkers van Jaguar verschenen in 1951 aan de start van de 24 uur van Le Mans met een trio C-Types, die in slechts zes maanden tijd waren ontworpen, ontwikkeld en gebouwd. Ze waren zelf met de deelnemende auto’s vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Le Mans gereden.

In zijn debuutjaar in 1951 won de C-Type de 24 uur van Le Mans, de eerste van vele overwinningen van Jaguar in de autosport. Er deden drie auto’s mee, bestuurd door Stirling Moss en Jack Fairman, Leslie Johnson en Clemente Biondetti en het duo dat de race zou gaan winnen: Peter Walker en Peter Whitehead.

De C-type was ontworpen met een geperforeerd buizenchassis om gewicht te besparen en was een belangrijke verbetering ten opzichte van de XK120. Ontwikkelingen in de loop der tijd waren, naast de eerste toepassing van schijfremmen, onder meer het gebruik van 16” 60-spaaks draadspaakwielen op seriewagens van 1953 voor een betere koeling van de remmen. Ondertussen werd het model ook verbeterd met innovaties zoals een Panhard-stang voor de achterwielophanging, tot de ultieme configuratie van de C-Type uit 1953.

Tijdens de 24 uur van Le Mans in 1953 brak de vernieuwde C-Type het 24-uurs gemiddelde snelheidsrecord van 160 km/u (100 mph) met 170,34 km/u (105,85 mph). Dit betekende een grote stap voorwaarts ten opzichte van de gemiddelde snelheid van 150,46 km/u (93,49 mph) die de C-Type in 1951 nog op zijn recordlijst had staan.

Dit succes werd mede mogelijk gemaakt door het gebruik van drie Weber 40DCO3-carburateurs die het vermogen van de zescilinder van 3,4 liter opvoerden van 149,1 kW/200 pk naar 164,1 kW/220 pk. Het extra vermogen, de montage van nooit eerder gebruikte schijfremmen en de lichte carrosserie droegen allemaal bij tot de tweede zege van Jaguar in Le Mans.

Kenmerkend voor de modellen van 1953 is de ventilatieopening op de motorkap die de lucht rechtstreeks naar de carburateurs bovenin het motorcompartiment leidt, via een complexe luchtbox – slechts een van de vele unieke details van het 1953-model die alle C-Type Continuations met elkaar zullen delen.

Met Duncan Hamilton en Tony Rolt aan het stuur leidde de winnende auto in 1953 tot een veel bredere toepassing van schijfremmen, zowel in de autosport als op de weg. De technische innovaties van Jaguar zetten de toon voor de hele industrie, waarbij de knowhow van Jaguar op het gebied van autosport werd aangewend om het rijden voor iedereen aangenamer te maken.

Zoektocht naar authenticiteit

Voor de creatie van de C-Type Continuation was een diepgaande studie van de geschiedenis en het erfgoed van de C-Type nodig om de bouwwijze, de specificaties en de race-eigenschappen te bepalen. Voordat de fysieke ontwikkeling kon beginnen, moesten bijna twee jaar lang gegevens worden verzameld, waarmee een speurtocht van start ging in Jaguars archieven, tekeningen, documenten en foto’s om te achterhalen hoe deze iconische auto in de 21e eeuw moest worden gebouwd.

Naast het gebruik van beschikbare originele tekeningen en onderzoek van onderdelen uit die tijd moest het team ook het originele technische grootboek raadplegen. Typisten werden aangeworven om alles wat het team moest weten volledig te digitaliseren. ​ In het originele grootboek waren meer dan 2.000 items opgenomen. Al deze informatie moest vervolgens worden gecontroleerd door Jaguars huidige team van hooggekwalificeerde ingenieurs.

Gelukkig bood Norman Dewis OBE (1920 – 2019), voormalig testrijder en ingenieur bij Jaguar Cars, ook onschatbare begeleiding bij het bouwproces, terwijl het team de beschikking had over een exemplaar van een C-Type en foto’s, samen met de notities van Malcolm Sayer voor de gestroomlijnde carrosserie als hulp bij de bouw van een ‘Car Zero’.

Dankzij al deze informatie kon een 3D CAD-model (Computer Aided Design) worden geconstrueerd; dat was de eerste keer dat een volledige Jaguar Classic Continuation op deze manier tot stand is gekomen. Het begon met de belangrijkste elementen van het koetswerk en de algemene structuur om de ingenieurs het essentiële beeldmateriaal te geven en ervoor te zorgen dat alles overeenkwam met de oorspronkelijke informatie die beschikbaar was.

Aan de hand van moderne methoden konden de oorspronkelijke ontwerpen van Malcolm Sayers worden bevestigd. De ultramoderne instrumenten waarover Jaguar Cars vandaag beschikt, hebben geholpen om de authenticiteit en vindingrijkheid van de originele C-Type te bevestigen.

Technische gegevens van de C-Type Continuation ​

Van de 53 Jaguar C-Types die in de jaren 1950 werden gebouwd, werden er 43 aan privé-eigenaars verkocht. De specificaties van de productie-C-Types leken meer op die van de auto’s die in 1951 aan de Le Mans deelnamen, maar hadden slechts trommelremmen, dubbele SU-carburateurs en een vermogen van 149,1 kW/200 pk.

De eerste exemplaren van de C-Type Continuation zullen worden gebouwd met het oog op een feestelijk evenement voor de eigenaars in racestijl, dat plaatsvindt in 2022. Elk exemplaar heeft de specificaties van het fabrieksteam van 1953, inclusief de zescilindermotor van 3,4 liter met drie Weber 40DCO3-carburateurs en een vermogen van 164,1 kW/220 pk, en de baanbrekende schijfremmen die bijdroegen tot de recordzege tijdens de 24 uur van Le Mans in 1953.

Het Jaguar Classic team met zijn ontelbare documenten en referenties zal opnieuw een opvolger afleveren met een ongeëvenaarde aandacht voor detail en vakmanschap.

Voor de zescilindermotor van 3,4 liter, waarvan de bouw telkens negen maanden in beslag neemt, zijn de Weber-carburateurs allemaal zorgvuldig gerestaureerd volgens strenge normen, terwijl ook andere details in het motorcompartiment in de originele staat zijn, zoals de hydraulische Plessey-pomp op de versnellingsbak die hydraulische vloeistof in de remmen pompt.

De aandacht voor detail komt tot uiting in elementen zoals het remvloeistofreservoir, dat op de originele auto’s was voorzien van beugels die voor een ander model waren ontworpen. Voor de C-Type hebben ze geen nut, maar alle Continuation-modellen behouden wel die originele anomalie.

Ook hadden de C-Types van 1953 een andere klep voor de Lucas-zekeringkast dan de C-Types van 1951 en 1952. Alle Continuation-modellen hebben een gereviseerde originele versie van het juiste ontwerp van Jaguar Classic, terwijl de Lucas-achteruitkijkspiegels die op alle C-Type Continuations zijn gemonteerd, ook zijn verkregen bij een uitputtende speurtocht naar authentieke onderdelen. Aan het begin van het proces was er slechts één beschikbaar, maar Jaguar Classic vond voldoende originelen om ervoor te zorgen dat elke Continuation is uitgerust met een Lucas-achteruitkijkspiegel uit die tijd, als aanvulling op het driekwart Brooklands-racescherm en de Smiths-instrumenten in de cockpit.

De originele instrumenten en meters zijn een illustratie van de uren vakmanschap die in de creatie van een C-Type Continuation zitten. Ze zijn niet alleen trouw aan de originelen, maar de manier waarop ze zijn geïntegreerd – inclusief de omringende schakelaars – is een voorbeeld van de verfijnde en delicate aandacht voor detail die de ingenieurs van Jaguar Classic aan de dag leggen om het perfecte exemplaar te creëren.

Ook het contactslot van de C-Type Continuation belichaamt deze aanpak. Het nauwkeurig opnieuw ontworpen onderdeel bootst de opstartprocedure van het origineel na, met betrouwbare en hoogwaardige componenten die ervoor zorgen dat de werking is zoals het hoort, elke keer opnieuw. Ook de taak om de toerenteller voor de bestuurder nauwkeurig na te bootsen, met inbegrip van de manier waarop hij tegen de wijzers van de klok in toeren maakt, werd uitgevoerd met de nadruk op authenticiteit en originaliteit.

Voor het interieur van alle C-Types werden materialen geselecteerd die het erfgoed van het origineel respecteren en ernaar verwijzen, waarbij oud en nieuw moeiteloos en effectief in elkaar overvloeien om de authenticiteit te waarborgen en tegelijk voor de eigenaars een hoogwaardige en betrouwbare afwerking te bieden. Hardura-bekleding wordt gebruikt voor de cockpit: deze wordt opnieuw bekleed op een niveau dat niet te vinden was op de originele C-Type, maar afgezet in zilver om te herinneren aan de bekleding uit die periode.

De Rexine-afwerking op het dashboard en de zijpanelen van de Continuation-modellen is afkomstig van de laatst beschikbare rol van dit type materiaal, waardoor een zo authentiek mogelijke sfeer wordt gecreëerd met eenzelfde soort afwerking als 70 jaar geleden.

De zetels, afgewerkt in acht ledertinten, zijn bekleed door Bridge of WeirTM en worden aangevuld met raceharnassen, gemonteerd op een nieuw ontworpen onderdeel achter het schutbord achteraan om aan de FIA-reglementen te voldoen. Het Bluemel-stuurwiel is trouw aan het origineel en heeft in het midden geen rond plaatje – dat was bij de originele raceauto’s weggelaten om verblinding en reflecties tegen te gaan – maar klanten kunnen desgewenst het iconische Jaguar-logo laten aanbrengen.

Alle C-Type Continuations zijn door de FIA goedgekeurd en komen in aanmerking voor deelname aan historische racekampioenschappen, waaronder de Jaguar Classic Challenge in Le Mans, Spa-Francorchamps en Silverstone. Om aan de voorschriften te voldoen worden de C-Type Continuations uitgerust met een door de FIA goedgekeurd gordelharnas en een in het schutbord achteraan geïntegreerde koprolbeveiliging, wat ook een geruststellende gedachte is voor klanten die gewoon op het circuit of op een afgesloten weg willen rijden.

Andere FIA-vereisten zijn een brandblusser met motor- en voetruimteblussers, keurig bediend met extra tuimelschakelaars in de cockpit, die eveneens trouw blijven aan die periode.

Eigenaars hebben de keuze uit 12 koetswerkkleuren, waaronder Suede Green, Cream, Pastel Blue en British Racing Green, en de mogelijkheid om het exterieur volgens hun eigen specificaties te verfraaien met deurpanelen in White of Old English White.

Het zorgvuldige lakproces met moderne verf op waterbasis neemt een week in beslag, terwijl ook Jaguar-logo’s verkrijgbaar zijn.

Jaguar C-Type Continuation: technische gegevens

Aandrijflijn en chassis

• Met de hand gebouwde DBNA-zescilinder lijnmotor van 3,4 liter
  • Levert 164,1 kW/220 pk bij 5.800 t/min