JAGUAR I-PACE VOLTOOIT ‘EVERESTING CHALLENGE’ OP EEN ENKELE BATTERIJLADING MET OLYMPISCHE WIELRENNER AAN HET STUUR

• Maximale efficiëntie: de zuiver elektrischeJaguar I-PACE voltooide de ‘Everesting Challenge’ door 8.848 meter – de hoogte van de Mount Everest – te klimmen met één enkele batterijlading
  • Nieuwe toppen bereikt: de prestatiegerichte SUV reed 16,2 keer de Great Dun Fell op, de hoogste weg in Groot-Brittannië, goed voor 547 hoogtemeters bij elke volledige klim
  • Race-to-road-technologie: het intelligente regeneratieve remsysteem van de I-PACE, dat werd ontwikkeld op basis van de ervaringen van het Jaguar Racing Formula E-team, recupereerde een rijbereik van 93,3 km in de extreme omstandigheden van deze uitdaging
  • Topprestaties: BritsOlympisch en wereldkampioen wielrennen Elinor Barker MBE zat tijdens de rit aan het stuur van Jaguars bekroonde EV
  • Uithoudingsuitdaging: het herhaaldelijk beklimmen van een helling tot de totale stijging overeenkomt met de hoogte van Mount Everest, won het voorbije jaar sterk aan populariteit bij fietsers*
  • Vertrekkensklaar: de batterij en het interieur van de I-PACE werden voorgeconditioneerd tijdens het laden om het rijbereik en comfort te optimaliseren – ideaal voor de temperatuur van minder dan 2°C op de top
  • Bekijk de film hier
  • De Jaguar I-PACE is beschikbaar vanaf € 80.850 in België. Meer info op www.jaguar.be

Woensdag 2 juni 2021, Antwerpen – De Jaguar I-PACE maakte korte metten met de steile hellingen, het kronkelende asfalt en de temperaturen rond het vriespunt van de hoogste geasfalteerde weg van het Verenigd Koninkrijk. Met een enkele laadbeurt voor zijn 90 kWh-batterij bracht hij de ‘Everesting Challenge’ op Great Dun Fell in Cumbria tot een goed einde.

De bekroonde, zuiver elektrische prestatie-SUV werd bestuurd door Olympisch en wereldkampioen wielrennen Elinor Barker MBE.

Het concept van Everesting is eenvoudig maar extreem: een reeks hellingen afwerken tot men 8.848 hoogtemeters heeft bereikt – gelijk aan een beklimming van de Mount Everest. De populariteit van deze uithoudingsuitdaging boomde bij fietsers tijdens de pandemie*.

Great Dun Fell staat bekend als de ‘Britse Mont Ventoux’ – een verwijzing naar de slopende Alpenbergetappe in de Ronde van Frankrijk – en herbergt de hoogste verharde weg in het Verenigd Koninkrijk. De smalle asfaltstrook is een aaneenschakeling van diverse glooiende bochten en hellingen tot 20 procent en klimt vanaf het startpunt voor de uitdaging 547 meter tot een piek van 848 meter. Elinor voerde de 5,8 kilometer lange klim (een lus van 11,6 kilometer in het totaal) 16,2 keer uit en gebruikte de regeneratieve remtechnologie van de I-PACE om over de zestien afdalingen ongeveer 60 procent*** extra energie te genereren.

Na de totale afstand van 199,6 kilometer, inclusief een rit van 13 kilometer naar het startpunt, voltooide de I-PACE zijn energie-intensieve uitdaging met een resterende batterijlading van 31 procent – genoeg om nog eens 128,7 kilometer af te leggen.

Cruciaal om de Everesting-uitdaging op efficiënte wijze te voltooien was het regeneratieve remsysteem van de I-PACE. Dit werd ontwikkeld met behulp van technologie uit het Formule E-programma van Jaguar Racing en is ook op het circuit van vitaal belang. In een gemiddelde race haalt de I-TYPE 5 ongeveer 30 procent*** extra energie uit het regeneratieve remsysteem, en dat is broodnodig om de geblokte vlag te halen.

Elinor Barker, MBE, verklaarde: “Ik keek met fascinatie toe hoe wielrenners de Everesting-uitdaging aangingen tijdens de lockdown. Zelfs voor professionals is het een huzarenstukje qua uithoudingsvermogen, dus ik deed het graag aan het stuur van de zuiver elektrische Jaguar I-PACE. Toen ik hoorde dat Jaguar Racing-piloten tijdens een Formule E-race standaard 30 procent van de batterijcapaciteit van hun I-TYPE moeten recupereren, wou ik er alles aan doen om dat cijfer te verbeteren! Ik ben blij dat ik die doelstelling heb gehaald, terwijl ik tegelijk genoot van het comfort, de stille vermogensontplooiing en de ‘single pedal’-bediening van de I-PACE.”

Elinor werd tijdens de rit bijgestaan door leden van de ontwikkelingsteams van Jaguar Racing en de I-PACE, die aanwezig waren om de prestaties van de wagen op te volgen. ​

Jack Lambert, Jaguar Racing Engineer, verklaarde: “Het geavanceerde regeneratieve remsysteem dat voor de I-PACE werd ontwikkeld, is een cruciaal element van de rijervaring. De lessen die we via ons Formule E-programma op het circuit hebben geleerd, zorgen ervoor dat I-PACE-klanten onderweg kunnen genieten van een geoptimaliseerd rijbereik. Het regeneratieve remsysteem levert ook tot 0,4 g aan vertraging, zodat Elinor de klassieke wrijvingsremmen bij elke rit slechts twee of drie keer nodig had.”

Als voorbereiding op de uitdaging werd de I-PACE voorgeconditioneerd met de Jaguar Remote App. Terwijl de wagen is aangesloten op het stopcontact, verwarmt of koelt de preconditioning de batterij automatisch tot de ideale bedrijfstemperatuur en regelt ze de gewenste interieurtemperatuur met behulp van netstroom. Door het elektriciteitsnet te gebruiken in plaats van stroom uit de autobatterij te halen, optimaliseert dit systeem het rijbereik, zeker bij koud weer.

Een andere voorziening die de efficiëntie van de I-PACE verhoogt, is ‘Smart Climate’. Dat gebruikt de gordelsensoren om te bepalen hoeveel inzittenden de wagen telt en verwarmt of koelt enkel de relevante zones van het interieur om zo het comfort te verzekeren en tegelijk het energieverbruik te minimaliseren.

De Jaguar I-PACE levert uitstekende prestaties met een sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 4,8 seconden en een rijbereik tot 470 kilometer (WLTP).** De I-PACEopladen tijdens langere ritten is kinderspel: enkele klikken op het startscherm van het Pivi Pro-navigatiesysteem volstaan om geschikte aansluitingen en routegegevens weer te geven. Het systeem laat zelfs zien of er al dan niet een lader beschikbaar is, hoeveel een laadbeurt kost en hoe lang het opladen zal duren: in slechts 15 minuten kunnen gelijkstroomladers van 50 kW of 100 kW respectievelijk 63 en 127 kilometer rijbereik (WLTP) toevoegen. ****

* Uit gegevens van Strava blijkt dat er in juni 2020 maar liefst 600 procent meer succesvolle Everesting-ritten werden geüpload in vergelijking met dezelfde periode in 2019

** WLTP is de officiële EU-test die wordt gebruikt om de gestandaardiseerde verbruiks- en CO2-cijfers voor personenwagens te berekenen. Deze testcyclus meet het brandstof- en energieverbruik, het rijbereik en de emissies. De vermelde cijfers zijn het resultaat van officiële tests door de constructeur conform de EU-wetgeving. Enkel voor vergelijkingsdoeleinden. De werkelijke cijfers kunnen verschillen. De CO2-uitstoot, het verbruik en het rijbereik kunnen verschillen volgens de rijstijl, de omgevingsomstandigheden, de lading, de gemonteerde banden en de accessoires.

*** De percentages worden uitgedrukt als een deel van de bruikbare energieopslagcapaciteit van de batterij

**** De laadtijden en -capaciteit variëren naargelang de leeftijd en toestand van de batterij en de omgeving

Jag_I-PACE_22MY_Everesting_Infographic_020621.jpg

JPG - 39 Mb