JAGUAR TCS RACING ONTHULT ​ ​ I-TYPE 6 – DE MEEST GEAVANCEERDE, VOLLEDIG ELEKTRISCHE JAGUAR-RACEWAGEN OOIT

• De nieuwe Jaguar I-TYPE 6 is de meest geavanceerde en efficiënte elektrische Jaguar-racewagen ooit, ontworpen om het ABB FIA Formule E-wereldkampioenschap van 2023 te winnen
  • De lichtere, krachtigere en snellere Jaguar I-TYPE 6 wordt de nieuwe norm op het gebied van prestaties voor volledig elektrische racewagens met een topsnelheid van 322 km/u
  • De Jaguar I-TYPE 6 heeft een regeneratief remsysteem dat zo krachtig is dat hij geen conventionele achterremmen heeft
  • De overdracht van technologie uit de Jaguar I-TYPE 6 zal bijdragen tot een nieuwe toekomst voor Jaguar als zuiver elektrisch en modern luxemerk vanaf 2025
  • Volledig nieuwe, asymmetrische afwerking door het Creative-team van Jaguar betekent unieke wagens voor piloten en een opvallende nieuwe identiteit voor het Gen3-tijdperk
  • Nadat Jaguar TCS Racing vorig jaar zijn hoogste puntentotaal ooit behaalde in de Formule E, zorgen piloten Mitch Evans en Sam Bird voor de nodige continuïteit en consistentie
  • Jaguar TCS Racing gaat seizoen 9 in met de FIA Three-Star Environmental Accreditation, de hoogst mogelijke score, als teken van het engagement van het team voor duurzaamheid
  • Nieuw seizoen verwelkomt een nieuwe partner, met Wolfspeed als officiële Power Semiconductor Partner
  • Jaguar TCS Racing zal op 14 januari 2023 aantreden in Mexico-Stad voor de eerste van 17 races in 12 steden

30 november 2022, Antwerpen – Jaguar TCS Racing onthulde vandaag de Jaguar I-TYPE 6, ontworpen en ontwikkeld om mee te dingen in het ABB FIA Formule ​
E-wereldkampioenschap 2023, terwijl de innovatieve, volledig elektrische autosportklasse een nieuw Gen3-tijdperk ingaat.

De Jaguar I-TYPE 6 is de meest geavanceerde en efficiënte elektrische Jaguar-racewagen ooit. Het is de eerste FIA Formule E-racewagen met aandrijflijnen zowel voor- als achteraan. Vooraan wordt namelijk 250 kW gerecupereerd en achteraan 350 kW, waardoor het regeneratieve vermogen verdubbelt ten opzichte van het Gen2-model en klassieke achterremmen overbodig worden.

Vanaf januari 2023 zal het Gen3-tijdperk van de Formule E snellere en spannendere races op straatcircuits over de hele wereld brengen. Met zijn nieuwe, baanbrekende technologieën wordt de derde generatie van de Formule E-racewagen van Jaguar de nieuwe norm op het vlak van prestaties: 74 kilogram lichter en 100 kW krachtiger dan zijn voorgangers en nu in staat om een topsnelheid van 322 km/u te halen.

Jaguar TCS Racing gaat seizoen 2023 in met een nieuwe, opvallende identiteit. Het meeslepende kleurenpalet omvat accenten in koolstofzwart, gesatineerd wit en verfijnd goud, terwijl het asymmetrische design van de Jaguar I-TYPE 6 twee unieke wagens oplevert voor de piloten Mitch Evans en Sam Bird. Uniek in de Formule E is dat het pilotenteam van Jaguar voor het derde seizoen op rij hetzelfde blijft, met een waardevolle consistentie als resultaat.

De volgende generatie van de Formule E blijft een testbank voor Jaguar TCS Racing en Jaguar Land Rover. Naarmate het team nieuwe, baanbrekende technologie ontwikkelt en innoveert om mee te dingen in het Wereldkampioenschap, zal het belangrijke ‘race-to-road’-ervaring opdoen in elektrische aandrijving, duurzaamheid en softwaretechnologieën.

De overdracht van technologie en innovaties uit de Jaguar I-TYPE 6 zal rechtstreeks bijdragen tot een nieuwe toekomst voor Jaguar als volledig elektrisch, modern luxemerk vanaf 2025.Racen in een emissievrije autosportklasse met de meest duurzame racewagen ter wereld illustreert het engagement van Jaguar Land Rover om tegen 2039 zijn hele toeleveringsketen, producten en activiteiten koolstofvrij te maken in het kader van zijn Reimagine-strategie.

Jaguar TCS Racing gaat seizoen 2023 in nadat het onlangs de FIA Three-Star Environmental Accreditation kreeg, de hoogst mogelijke score. Die bevestigt dat het team blijk geeft van de beste praktijken en inzet op het gebied van milieubeheer, terwijl het voortdurend streeft naar een verbetering van bestaande processen.

In de aanloop naar het kampioenschap van 2023 werd Wolfspeed bevestigd als officiële Power Semiconductor Partner. Dit partnerschap bouwt voort op de bestaande relatie van Wolfspeed met het team sinds 2017, waarbij zijn geavanceerde siliciumcarbidetechnologie de efficiëntie en de prestaties op het circuit bevordert. Onlangs kondigde Jaguar Land Rover ook een strategisch partnerschap met Wolfspeed aan voor de levering van siliciumcarbide-halfgeleiders voor de volgende generatie van omvormers voor elektrische voertuigen. Beide partnerschappen zullen de technologie- en kennisoverdracht van het circuit naar de weg ondersteunen met een bijzondere nadruk op efficiëntie. ​

Na twee succesvolle jaren bij het team vernieuwt Micro Focus zijn partnerschap als officiële technische partner. Zijn software en diensten van wereldklasse, zoals IDOL en Vertica Analytics Platform, zijn ingebed in de activiteiten van het team. Zo kunnen enorme hoeveelheden gegevens worden verzameld en verwerkt, waardoor ze nauwkeurigere voorspellingen kunnen maken en tijdkritische beslissingen kunnen nemen tijdens races, wat leidt tot meer punten, podiumplaatsen en overwinningen voor het team.

Wolfspeed en Micro Focus sluiten zich aan bij een groep partners van wereldklasse, met o.a. Tata Consultancy Services (TCS), een wereldwijde organisatie voor IT-diensten, consultancy en bedrijfsoplossingen die zijn meerjarige sponsoring van het team voortzet. Daarnaast streven GKN Automotive, Dow en Castrol en leveranciers Alpinestars en Uncommon mee naar prestaties en innovatie voor Jaguar TCS Racing.

Dit is het eerste seizoen dat Jaguar zijn succesvolle aandrijftechnologie zal leveren aan het andere Britse team Envision Racing. Dat betekent dat er vier Formule E-wagens van Jaguar op de grid zullen staan.

Jaguar TCS Racing zal op 14 januari 2023 aantreden in Mexico-Stad voor de eerste van 17 races in 12 steden.

Nadat Jaguar TCS Racing vorig seizoen zijn hoogste puntentotaal ooit behaalde in de Formule E, met Mitch Evans die tweede eindigde in het Wereldkampioenschap voor piloten, is het Britse team hard aan het werk om in 2023 opnieuw voor de titel in het Wereldkampioenschap te strijden.

James Barclay, teambaas van Jaguar TCS Racing: “De lanceringsdag is altijd een trots en spannend moment voor Jaguar TCS Racing, en dit jaar meer dan ooit, nu we het Gen3-tijdperk van de Formule E ingaan. Seizoen 9 wordt het meest competitieve en spannende seizoen tot nu toe, met een gloednieuwe, volledig elektrische racewagen, de Jaguar I-TYPE 6, en iconische steden die aan de kalender zijn toegevoegd. Ons nieuwe teamdesign heeft van de wagen een kunstwerk gemaakt, in harmonie met onze visie op moderne luxe voor Jaguar. We zijn erg blij Wolfspeed te mogen verwelkomen bij het team als onze officiële Power Semiconductor Partner. Hun expertise insiliciumcarbidetechnologie zal een cruciale rol spelen in onze motorprestaties. Met onze titelpartner Tata Consultancy Services, naast nieuwe en bestaande organisaties, beschikken we over een schitterende portefeuille van partners, die elk het team ondersteunen en hun expertise inzetten om relevante duurzame technologieën te versnellen.Nu we aan ons zevende seizoen in de Formule E beginnen, heb ik even stilgestaan bij hoe ver we als team zijn gekomen. Jaguar TCS Racing heeft een cruciale rol te spelen die verder gaat dan succes op het circuit. Het blijft dan ook een voorrecht om onze bijdrage te leveren aan de nieuwe toekomst van Jaguar als volledig elektrisch merk vanaf 2025.Ik ben ongelooflijk trots op wat we vorig seizoen hebben bereikt, we hebben ons grootste puntentotaal tot nu toe gewonnen. Maar we weten dat we beter kunnen en we zijn hier om te strijden voor het wereldkampioenschap. We hebben vertrouwen in de Jaguar I-TYPE 6 en in de kracht van ons getalenteerde team. Ik kijk uit naar wat dit seizoen zal brengen.”

Mitch Evans, Jaguar TCS Racing-piloot #9: Vorig seizoen was mijn beste seizoen tot nu toe. We finishten als tweede in het Wereldkampioenschap voor piloten. We zijn dus vastbesloten om dit seizoen nog beter te doen. De nieuwe Jaguar I-TYPE 6 geeft ons veel meer om mee te spelen, met meer vermogen en snelheid. Het team en ik hebben onvermoeibaar gewerkt om dit efficiënt te benutten in ons voordeel. De Formule E is zo’n competitieve klasse, maar ik kan niet wachten tot het seizoen in januari van start gaat en om mee te strijden in het Wereldkampioenschap voor piloten en teams.”

Sam Bird, Jaguar TCS Racing-piloot #10: Het vorige seizoen zat vol ups en downs voor mij. Door blessures kon ik het seizoen niet afmaken. Buiten het seizoen ben ik weer op krachten gekomen, om sterker terug te komen. Ik ben gedrevener dan ooit om het goed te doen voor het team. We hebben al onze inspanningen gericht op de Jaguar I-TYPE 6. Ik kijk er echt naar uit om terug te komen voor mijn derde seizoen bij het team en iedereen te laten zien wat we kunnen.”

Jay Cameron, Wolfspeed Senior Vice President en General Manager, Power Business: “Wolfspeed is er trots op zijn relatie met Jaguar Land Rover te versterken door als officiële Power Semiconductor Partner voor Jaguar TCS Racing te fungeren. Onze siliciumcarbide-halfgeleidertechnologie maakt van de Jaguar I-TYPE 6 een 'Innovation Lab on Wheels' om de efficiëntie van aandrijflijnen in een krachtige elektrische wagen te verbeteren.Onze samenwerking met Jaguar TCS Racing in het ABB FIA Formule E-wereldkampioenschap zal ons gemeenschappelijke doel ondersteunen om innovatie van het circuit naar de weg te vertalen en Wolfspeed in staat stellen om Jaguar TCS Racing als ultieme deelnemer op het circuit te ondersteunen.”

PB_JAGUAR TCS RACING ONTHULT I-TYPE 6 – DE MEEST GEAVANCEERDE, VOLLEDIG ELEKTRISCHE JAGUAR-RACEWAGEN OOIT.pdf

Voor meer informatie over Jaguar TCS Racing kunt u contact opnemen met:

Emily Hogg, Media Officer, Jaguar TCS Racing
Tel: + 44 (0) 7384 532 605