E-TYPE 60 COLLECTION WAGENS NAMEN DEEL AAN DE 1640 KM LANGE REIS VANUIT COVENTRY OM DE 60E VERJAARDAG TE VIEREN VAN HET ICONISCHE E-TYPE DEBUUT IN ZWITSERLAND

• Jaguar Classic nodigde eigenaars van de E-type 60 Collection en hun gasten uit voor de ultieme pelgrimstocht naar Genève ter ere van het werelddebuut van de originele wagen in 1961
  • De route was geïnspireerd op de nachtelijke ritten van Bob Berry en Norman Dewis om de eerste twee E-types meer dan 60 jaar geleden af te leveren op het Autosalon van Genève
  • De modellen van de E-type 60 Collection werden per paar verkocht: een coupé met een vast dak in Flat Out Grey en een roadster in Drop Everything Green
  • Met de exclusieve pelgrimstocht van Coventry naar Genève konden eigenaars hun eigen ​
    E-type-herinneringen maken en onderweg genieten van een adembenemend landschap en unieke ervaringen
  • Tijdens de Jaguar Classic-reis genoten de gasten van epische wegen – waaronder iconische Alpenpassen – luxueuze verblijven en verfijnde gerechten
  • Exclusieve eventpartners zorgden ervoor dat klanten van begin tot eind een luxe-ervaring kregen, met op maat gemaakte bagage, kleding, eten en meer
  • Voor elke E-type was de afspeellijst ‘The Sound of the E-Type 60 Collection’ voorzien, met nummers uit de Britse en Amerikaanse top 10 van de week van 15 maart 1961

Maandag 4 juli 2022, Antwerpen: De Jaguar E-types limited editions, gebouwd om de 60e verjaardag van de lancering te herdenken, hebben een memorabele pelgrimstocht naar Genève gemaakt, geïnspireerd op de iconische rit van Bob Berry en Norman Dewis in 1961.

In de aanloop naar het Autosalon van Genève in 1961 reed Berry – de toenmalige PR Manager van Jaguar – ‘vol gas’ (‘Flat Out') met een E-type naar Zwitserland. Daar maakte de coupé met vast dak in Opalescent Gunmetal Grey, bekend als ‘9600 HP’, zijn debuut, trok hij de aandacht en sprak hij tot de verbeelding van de sector. Daarom werd Dewis – Test & Development Engineer bij Jaguar – gevraagd om in één nacht ‘Drop Everything’ Coventry naar Genève te rijden in een roadster in British Racing Green – ‘77 RW’ – om de volgende dag tegemoet te komen aan de ongelofelijke vraag naar proefritten. Het was de moeite waard: Jaguar verliet Genève met ruim vijfhonderd bestellingen.

Om die gedenkwaardige gebeurtenis te vieren en de originele reis te herdenken, nodigde Jaguar Classic de eigenaars van de exclusieve E-type 60 Collection-modellen en hun gasten uit voor een pelgrimstocht naar Genève. Tijdens de rit kregen ze de gelegenheid om hun eigen herinneringen te maken, terwijl ze genoten van adembenemende landschappen, epische wegen – waaronder iconische Alpenpassen – luxueuze verblijven en verfijnde gerechten langs een route die eer betuigde aan de reis van Bob Berry en Norman Dewis in 1961.

Emma Styles, Head of Commercial bij Jaguar Classic, verklaarde:De epische reis van Bob Berry en Norman Dewis naar Genève is de autogeschiedenis ingegaan. We vonden het niet meer dan terecht dat de eigenaars van een E-type 60 Collection de kans kregen om hun eigen herinneringen te maken.Rijden in deze limited edition van de E-type maakt herinneringen. Dankzij deze pelgrimstocht naar Zwitserland konden klanten hun ​
E-type-ervaring verrijken met unieke bezoeken, onvergetelijke wegen, luxegeschenken en de gelegenheid om hun eigen geschiedenis te schrijven.”

Partners hebben ook bijgedragen aan het creëren van een unieke ervaring voor de deelnemende eigenaars. Kleermaker Richard George maakte bijpassende, op maat gemaakte ET60-knuffelberen en -mondmaskers uit stof en leder die overbleven na de productie van het interieur van de E-type 60 Collection, terwijl Bennett Winch de klanten voorzag van exclusieve draagtassen.

Fortnum & Mason voorzag luxemanden gevuld met prachtige artikelen, zodat de reizigers konden ‘bijtanken’ aan het begin van hun reis, en dankzij Valmont konden ze genieten van verzorgingsproducten.

Andere geschenken waren onder meer het unieke luxe-autoparfum in een lederen behuizing van Charabanc dat de voertuigen fris en geurig hield, terwijl perfect ontworpen rijschoenen van Tods het rijden over lange afstanden nog stijlvoller en comfortabeler maakten.

Jaguar Classic stelde een afspeellijst samen voor de verschillende stadia van de reis, met nummers die allemaal in de Britse en Amerikaanse top 10 van de week van 15 maart 1961 stonden, toen de originele reis werd gemaakt.

De route

De klantenreis naar Genève verliep meer ontspannen dan de snelle, 11 uur lange rit van Dewis. Op de eerste dag genoten de aanwezigen van een overnachting in Long White Cloud op het Monkey Island Estate in Bray-on-Thames in Berkshire – waar de legendarische racepiloot Sir Stirling Moss opgroeide.

Stirling Moss racete in 1950 voor het eerst met een Jaguar, waardoor William Lyons hem vroeg om het Jaguar Team te leiden, de dag voor zijn 21e verjaardag. Tot eind 1954 reed hij met groot vakmanschap en succes voor Jaguar Cars.

Op de tweede dag van de E-type 60 Collection-reis ging de pelgrimstocht pas echt van start. Vanuit Long White Cloud ging het naarAeroLegends in Headcorn in Kent, waar een picknick van Fortnum & Mason voor de perfecte voorbereidende lunch zorgde tussen iconische Spitfire-vliegtuigen. Daarna werd het Kanaal naar Frankrijk overgestoken. Van hieruit reed de groep door naar Château De Montreuil – gelegen in het middeleeuwse dorpje Montreuil-sur-Mer aan de Opaalkust. Het kasteel uit de jaren 1930 werd oorspronkelijk door de familie Fould-Springer gebouwd als gastenverblijf voor vrienden en familie. In de loop van de decennia ontving het kasteel een selecte groep mensen, waaronder Sir Roger Moore, Whitney Houston en de Britse koninklijke familie.

Op dag drie van de reis vertrokken de bestuurders vanuit Château De Montreuil naar Epernay, de iconische Champagnestreek van Frankrijk, voor een exclusief bezoek aan Maison Pol Roger, waar ze genoten van een privérondleiding en lunch. Voor de volgende overnachting reden ze dan naar Château de la Resle, oorspronkelijk gebouwd in de 17e eeuw, maar onbewoond sinds de Tweede Wereldoorlog, tot het onlangs gerestaureerd en omgevormd werd tot een prachtig hotel.

Op de vierde dag van de reis stonden de langste etappes achter het stuur van de Jaguars op het programma. De bestuurders namen het landschap in zich op terwijl ze de grens van Frankrijk naar Zwitserland overstaken. De eindbestemming die dag was The Chedi in Andermatt na meer dan 500 kilometer rijden. Daar genoten de gasten van het aperitief in de Furka Suite van het hotel, gevolgd door een diner in de wijnbibliotheek – waarbij werd getoost op de legendarische Norman Dewis die de rit maakte met slechts een broodje kaas als maaltijd onderweg.

De vijfde en laatste dag van de reis met de E-type 60 Collection naar Genève bood prachtige vergezichten en wegen op de laatste 340 kilometer van Andermatt naar Genève. De ultieme rit over de Gotthardpas omvatte 37 bochten met 24 haarspeldbochten. Een Zwitserse berglunch werd genuttigd voordat de gasten de beroemde heuvelklim Ollon-Villars te lijf gingen, waar ruim zestig jaar geleden de originele E-type werd gedemonstreerd door Bob Berry. Daarna volgde de laatste etappe naar Genève en het laatste verblijf in Parc Des Eaux Vives, waar champagne op de gasten wachtte.

PB_RIT MET E-TYPE 60 COLLECTION VAN JAGUAR CLASSIC EERT MEMORABELE RIT NAAR GENÈVE UIT 1961.pdf

www.youtube.com/user/JaguarBELUX

M : +32 476 319 629